Klaipėdos dramos teatre prasidėjo antrasis tarptautinis teatro festivalis TheATRIUM“, kuriame išskirtinis dėmesys skiriamas šiuolaikiniam Lenkijos teatrui: bus parodyti trys lenkų spektakliai, aktoriai surengs kūrybinio meistriškumo dirbtuves. Festivalio uždangą pirmasis pakėlė italų duetas „Muzica Nuda“ iš Florencijos.

Klaipėdos valstybinio dramos teatro direktorius Tomas Juočys atidarydamas festivalį TheATRIUM pasveikino didžiojoje salėje susirinkusius žiūrovus, padėkojo rėmėjams ir žadėjo įdomių susitikimų su talentingais kūrėjais. Festivalio programoje – dvidešimt spektaklių.

Atidarymo koncertą surengusio italų dueto „Musica Nuda“ (liet. nuoga muzika) dainininkė Petra Magoni publiką nustebino ne tik plataus diapazono vokalo galimybėmis, bet ir savo aktoriniais sugebėjimais. Jai pritaręs alternatyviosios muzikos kūrėjas ir atlikėjas Ferruccio Spinetti įrodė, kad virtuozo rankose ir kontrabosas suskamba kaip arfa – šiuo instrumentu galima išgauti nuostabiausius garsus.

Sausakimšoje salėje žavus italų duetas greitai užmezgė gyvą ryšį su publika. Koncerto pabaigoje atsirado ir tokių žiūrovų, kurie padrąsinti P. Magoni replikų kartu su ja traukė Toto Cutugno, Eroso Ramazzotti, Andriano Celentano ir kitų ryškiausių Italijos estrados žvaigždžių šlagerius.

Prieš dvejus metus išleidęs paskutinįjį savo albumą duetas „Muzica Nuda“ atvyko su nauju projektu, įtvirtinančiu sėkmingą dvylikos metų karjerą. Pirmoji lietuvių pažintis su šiais atlikėjais Klaipėdoje – muzikinis nuotykis. Nenorėję atsisveikinti su svečiais žiūrovai, po koncerto bendravo su jais teatro fojė, prašė autografų.

Net tris kartus kopusi į San Remo festivalio sceną, bet laurų ten nenuraškiusi P.Magoni ironiškai vertino šią italus iš pro varančią muzikos gurmanų puotą. Nestokojanti humoro fenomenalaus balso vokalistė šypsodamasi publikai prisipažino niekada nebuvusi tokia drąsi, kad ryžtųsi varžytis Eurovizijos dainų konkurse.

„Muzica Nuda“ bendradarbiauja su garsia įrašų firma „Blue Note“, koncertavo prestižinėse Paryžiaus „Olimpijos“, Neapolio San Karlo teatrų scenose. Dueto gastrolių maršrutai driekiasi į Prancūziją, Vokietiją, Ispaniją, Olandiją, JAV, Tunisą, Kiniją, Izraelį, išleisti aštuoni studijiniai, du gyvos muzikos ir vienas DVD albumas. „Muzica Nuda“ kasmet surengia apie 150 koncertų.

Pernykščiame festivalyje TheATRIUM žiūrovų simpatijas pelnę Estijos režisieriai Ene Liis Semperas ir Tiito Ojasas su trupe pristatė šokiruojntį spektaklį „Purvas Nr. 43“, o šiemet energingi ir šmaikštūs aktoriai gvildena socialines temas. Savo pastatymus jie skaičiuoja atgaline tvarka nuo šimto iki nulio. „Revoliucija Nr. 34“ – naujas Estijai valstybės šimtmečiui skirtas estų spektaklis.

Trupė NO99 visas pasaulines revoliucijos vertina kaip sukrečiantį reiškinį – ne tik griaunantį, bet ir kuriantį, tad destrukcija jų spektaklyje persipina su siaubu, grožiu, liūdesiu ir viltimi. Pastačiusi 100-ąjį spektaklį trupė žada išsisklaidyti.

Klaipėdos dramos teatras festivaliui parengė premjerą – Elmaro Senkovo spektaklį „Mama Drąsa“ pagal Bertoldo Brechto pjesę „Motušė Kuraž“. Prieš dejus metus geriausiu Latvijos režisieriumi pripažintas E.Senkovas kalba apie pragarišką karo mechanizmą, sukamą verslo interesų. Pasak jo, karas vyksta visada, bet mums tik atrodo, kad jis „kažkur toli“, todėl militarizmas kasdien demonstruoja savo galią, gyvename šaltojoje karo zonoje.

Spektaklio kūrėjams labiausiai rūpi, kaip jauni žmonės ir jų artimieji šiandien vertina tarnybą kariuomenėje, gyvybės kainą. Jame yra daug žaidimo elementų, dialogų su žiūrovais, gyvai atliekamos muzikos. Atsispyręs nuo B.Brechto pjesės teksto E.Senkovas bando atkreipti dėmesį į karą kaip reiškinį. Spektaklio „Mama Drąsa“ kūrėjai bendradarbiavo su šauktiniais kariais.

Kitas TheAtrium scenoje pristatomas Klaipėdos dramos teatro darbas – pagal Sauliaus Šaltenio romaną Eimunto Nekrošiaus režisuotas spektaklis „Kalės vaikai“, šiemet Rokiškio profesionalių teatrų festivalyje jau pripažintas geriausiu. Pjesė nukelia į XVIII amžiaus Mažąją Lietuvą, kuri tuo metu buvo pavaldi Prūsijai.

E.Nekrošiaus pastatyme į visumą meistriškai supinta daugybė klodų: istorinė praeitis, sakmės, prietarai, burtai, užkalbėjimai, raganavimas, pagoniškų mitų atgarsiai, šventraščių nuotrupos, buitis, mirtis, gyvenimas ir amžinybė.

TheATRIUM svečiai – jauniausios gruzinų menininkų kartos režisieriai Mikheilas Charkviani ir Davitas Khorbaladzė su trupe „Open Space“ parodys savo antrąjį spektaklį „Tėvų susirinkimas“. Jame kūrėjai pasakoja apie save, dalinasi emocine patirtimi, kviečia pasvarstyti, kaip žmogaus tikslus, jo siekius keičia stereotipų ir prieštaravimų kupina aplinka. Spektaklis sklidinas aktorių energijos, jame skamba daugiabalsės gruzinų dainos.

Klaipėdiečių šokio teatro PADI DAPI FISH ir garsaus Prancūzijos šiuolaikinio šokio choreografo Albano Richard‘o sprektaklis „Pareiškiu – Brandir“ – pastanga pažvelgti į individo ir tautos siekį būti savimi, laikytis tvirtų nuostatų bei vertybių. Aktoriai tarsi klausia, kaip žmogus, nepaisydamas socialinių, politinių, etinių, religinių aplinkybių, gali atsistoti ir ištarti: „Žiūrėkite, koks aš esu”. Tokie iššūkiai  visda jaudina ir įkvėpia.

Dar vieno festivalyje TheATRIUM dalyvaujančio šokio teatro AURA spektaklis „Sprendimas“ atskleidžia, kaip laisvės trokštantį žmogų įtakoja įvairūs elgesio stereotipai, modeliai, lūkesčiai, kur yra riba tarp išsivadavimo ir chaoso? Mintis šokiu perteiks tarptautinė teatro AURA trupė, suburta iš įvairių šalių ir tautybių atlejėjų. Spektaklio choreografė Birutė Letukaitė, kompozitorius Antanas Jasenka, vokalistas Ilja Gun (grupė Royce).

Minsko vizualaus ir scenos menų centras „Art Corporation“ pristatys spektaklį „Opiumas“ pagal dramaturgo V. Koroliovo pjesę (režisierius – Aleksandras Marčenko), kuris Bresto tarptautiniame teatro festivalyje „Belaja Veža“ buvo įvertintas kaip geriausias mažosios formos kūrinys. Baltarusiai kritikai jį pripažino geriausiu 2016 metų šalies spektakliu.

Spektaklis vertas dėmesio ir todėl, kad atspindi menininkų ir intelektualų padėtį Baltarusijoje. Minske žiūrovai surinko 45 mln. rublių scenografijai, dekoracijoms, kad pamatytų karo Ukrainoje ir gyvenimo rytų Baltarusijos mieste Rogačiove vaizdus perteikiančią pjesę. „Opiumas“ – dokumentinis spektaklis ( mockumentary) – pramanytus įvykius pateikiant kaip tikrovę, mėginama apmąstyti skaudžius visuomenės reiškinius.

Žvejų kultūros rūmuose žiūrovų laukia pažintis su Oskaro Koršunovo kūryba – bus parodytas Lietuvos akademiniame dramos teatre jo režisuotos šiuolaikiška Molière‘o pjesės „Tartiufas“ versija. Tobulas prisitaikėlis, karjeristas ir savanaudis vėl atgija jau kaip šių dienų herojus, viešųjų ryšių specialistas, suvokęs, jog nėra geresnio įrankio mulkinti žmones už moralę, kuria jis ciniškai ir veidmainiškai manipuliuoja.

„Anų laikų „tartiufai“ lindėjo bažnyčioje, sovietmečiu – komunistų partijoje, o dabar jie vėl ten, kur kvepia pinigais – bankuose ir politikoje“, – teigia šiandienos Lietuvai aktualaus spektaklio kūrėjai.

Lenkijos teatrų programoje – naujausias Michalo Borczucho ir Nowy Teatr trupe spektaklis pagal amerikiečių literatūros klasiko, vadinamosios keistosios siaubo literatūros atstovo Howardo Lovecrafto kūrybą „Ktulu šauksmas“. Mistiškas personažas Ktulu – dievybė, pasirodžiusi Žemėje ankščiau už žmogų.

M.Borzucho spektaklyje senieji dievai grįžta skleisti baimės, kraują stingdančio siaubo ir klaikumo. Lenkų režisierius dabarties žmogų panardina į vaizduotės pasaulį, kuriame susiplaka beprotybė ir senieji dievai. Pagrindinė „Ktulu šauksmo“ tema – civilizacija žengia pirmyn, bet žmonija klimpsta praeityje.

Kita iškili lenkų režisierė Agata Duda-Gracz pati rašo pjesių tekstus, kuria scenografiją, kostiumus. Už spektaklį „Ponia bus patenkinta, arba Veikalas apie paskutines vestuves Kamyko kaime“ ji pelnė geriausios režisierės vardą prestižiniame Lenkijos teatro festivalyje Boska Komedia“, o šiemet apdovanota tarptautinės teatro kritikų draugijos Tadeuszo Żelenskio-Bojaus premija.

A.Dudos-Gracz spektaklį „Ponia bus patenkinta, arba Veikalas apie paskutines vestuves Kamyko kaime“ galės pamatyti ir festivalio TheAtrium lankytojai. „Juokas siaubo pamušale, popkultūra, kičo okeanas, ir tuo pat metu – šiuolaikinio pasaulio atspindys“, – taip lenkų režisierės teatrinę kalbą apibūdina menotyrininkai.

Per Jonines žiūrovų laukia staigmena: didžiojoje teatro salėje visai dienai įsikūręs Krokuvos Julijaus Slovackio teatras kvies į koncertą-instaliaciją „Garso namai“, sukurtą vieno įdomiausių šiuolaikinės lenkų kompozitorių kartos atstovų Wojteko Blecharzo. Teatre žiūrovai ir aktoriai drauge pasiners į bendrą kūrybą.

Specialiai šiam koncertui sukonstruotų 40 muzikos instrumentų, galinčių, nuraminti, suerzinti, atverti atminties užkaborius. Tokiam teatriniam nuotykiui nereikia muzikinio pasirengimo – pakanka tik klausyti aktorių nurodymų ir mėgautis garsais.

Festivalio TheATRIUM uždangą  birželio 25-ją nuleis mažųjų havajietiškų gintarų orkestras „The Ukulele Orchestra of Great Britain“, linksminęs ne tik Didžiosios Britanijos karalienės Elžbietos II svečius per jos 90-ąjį gimtadienį, bet ir kitokią garbingą publiką.

Šių gerą nuotaiką skleidžiančių, visame pasaulyje laukiamų britų muzikantų repertuaras itin platus – nuo Ludwigo van Bethoveno sonatų iki airių dainų ir grupės „Nirvana“ kūrybos.