Ieva Atė, 2020 01 15

Po įvykusių svarbių premjerų Klaipėdos dramos teatras visas jėgas meta pasiruošimui festivaliui TheATRIUM – jau patvirtintos tiek šio tarptautinio renginio, tiek Lietuvos teatro vitrinos programos. Laukia svečių iš Japonijos Metų pradžia Klaipėdos dramos teatro komandai – itin darbinga. Baigta dėlioti ir patvirtinta tarptautinio teatro festivalio TheATRIUM, vyksiančio birželio 5–22 d., programa. Nuspręsta, kad spektaklių šįkart bus kiek mažiau nei pernai, – šeši, tačiau visi jie, Klaipėdos dramos teatro meno vadovo Gintaro Grajausko žodžiais, galingi savo kokybe. „Išties galima didžiuotis, kad tarptautinei programai atrinkti spektakliai bus rodomi būtent Klaipėdoje“, – trumpai pristatė G. Grajauskas.

Laukia svečių iš Japonijos

Metų pradžia Klaipėdos dramos teatro komandai – itin darbinga. Baigta dėlioti ir patvirtinta tarptautinio teatro festivalio TheATRIUM, vyksiančio birželio 5–22 d., programa. Nuspręsta, kad spektaklių šįkart bus kiek mažiau nei pernai, – šeši, tačiau visi jie, Klaipėdos dramos teatro meno vadovo Gintaro Grajausko žodžiais, galingi savo kokybe. „Išties galima didžiuotis, kad tarptautinei programai atrinkti spektakliai bus rodomi būtent Klaipėdoje“, – trumpai pristatė G. Grajauskas. Šiemet į teatro kasdienybę naujų vėjų įneš net keli kūrėjai iš užsienio, tarp jų – Lietuvoje jau spėjusios pagarsėti pavardės. Taupant ir taip ribotą festivalio biudžetą, TheATRIUM programoje nelieka atidarymo koncerto. Dėl uždarymo renginio organizatoriai vis dar suka galvas. Festivalis prasidės italų režisieriaus Alessandro Serros spektakliu „Makbetas“ (pjesės autorius Williamas Shakespeare’as). Nors spektaklis pastatytas Sardinijoje, nedideliame teatre, jo sėkmė tiek Italijoje, tiek visame pasaulyje – neabejotina. Šiuo metu intensyviai gastroliuojantis Sardinijos „Makbetas“ rodomas įvairiuose pasaulio miestuose, o į intensyvių kelionių sąrašą buvo įtraukta ir Klaipėda.

A. Serros „Makbeto“ versija smarkiai skiriasi nuo kada nors matytų. Palyginti neilgame, apie pusantros valandos trukmės spektaklyje vaidinama sardų kalba. Kaip apibūdino G. Grajauskas, nors ir sunku atrasti palyginimų, šio italų režisieriaus kūryba gali priminti ankstyvuosius Eimunto Nekrošiaus darbus. Festivalis tęsis japonų spektakliu „Godo atvyko“ pagal visiems gerai žinomą Samuelio Becketto pjesę „Belaukiant Godo“. Taip pat laukiama kūrėjų iš Rusijos ir Čekijos – garsus lenkų režisierius Janas Klata pastatė spektaklį būtent Prahoje ir jį pristatys Klaipėdos publikai. Iš Rusijos atkeliaus vienas legendinio režisieriaus Dmitrijaus Krymovo darbas.

Į tarptautinę programą įtrauktas ir dar vienos Lenkijos režisierės Agatos Dudos-Gracz spektaklis. Jos režisuotas „Ponia bus patenkinta, arba Veikalas apie paskutines vestuves Kamyko kaime“ buvo rodytas festivalyje 2018 m. A. Duda-Gracz į Klaipėdą atveš savo naują spektaklį, tačiau šiuo vizitu uostamiestyje neapsiribos. „Sykiu režisierė rengia dirbtuves su Klaipėdos dramos teatro aktoriais. Tema – W. Shakespeare’o „Makbetas“. Šios dirbtuvės organizuojamos ne be reikalo. Gruodį A. Duda-Gracz pradės statyti spektaklį Klaipėdos dramos teatre. Kol kas žinome tik darbinį spektaklio pavadinimą – „Šventųjų gyvenimai“, – atskleidė G. Grajauskas.
Klaipėdoje sukurtas spektaklis teatro repertuare pasirodys 2021-aisiais. Visą Klaipėdos dramos teatro organizuojamo festivalio TheATRIUM programą organizatoriai žada pristatyti artimiausiu metu.

Vitrinoje – net 13 lietuviškų darbų

Dar prieš įvykstant festivaliui, gegužės 19–24 d. jau antrą kartą uostamiestyje startuos Lietuvos teatro vitrina (angl. showcase). Parengtoje renginio programoje – trylika lietuviškų spektaklių, kuriuos stebės užsienio vadybininkai, ekspertai, kritikai, festivalių organizatoriai, kitaip su teatru susiję žmonės. Spektaklius galės pamatyti ir Klaipėdos žiūrovai. „Tikimės, kad šiųmetė vitrina bus dar didesnė savo svečių, atvyksiančių pasižiūrėti lietuviškų spektaklių, skaičiumi. Vien iš Kinijos atsirado dešimt norinčiųjų“, – atkreipė dėmesį Klaipėdos dramos teatro vadovas Tomas Juočys. Akivaizdu, kad susidomėjimas renginiu didėja – paskelbęs apie galimybę dalyvauti vitrinoje, Klaipėdos dramos teatras sulaukė beveik pusšimčio pasiūlymų iš įvairių Lietuvos miestų teatrų. Organizatoriams teko nemenka užduotis visus juos peržiūrėti ir atrinkti, jų galva, svarbiausius ir užsienio rinkai tinkamiausius pastarųjų kelerių metų darbus. Juos pamatyti galės visi klaipėdiečiai, suspėję įsigyti bilietus į norimus spektaklius.

Sugrįžta E. Senkovas
Šiemet į teatro kasdienybę naujų vėjų įneš net keli kūrėjai iš užsienio, tarp jų – Lietuvoje jau spėjusios pagarsėti pavardės. Režisierius Darius Rabašauskas pradėjo statyti švedų dramaturgo, vadinamo šiuolaikiniu Augustu Strindbergu, Larso Noréno pjesę „Demonai“. Tai kone dažniausiai šio autoriaus statoma nedidelė, keturiems aktoriams skirta pjesė, ji nagrinėja žmonių tarpusavio santykius, gebėjimą sukurti pragarą net ir tam, kurį myli. Kovo pradžioje pirmą kartą dirbti į uostamiestį atvyksta jaunosios kartos režisierė iš Latvijos Laura Groza-Kibere, žinoma ne tik dramos, bet ir operos žanruose. Šįsyk ji pasirinko savo apimtimi ir aktorių skaičiumi didelę pjesę – Maksimo Gorkio „Saulės vaikus“. Dar iki gruodžio Klaipėdos dramos teatre planuojama latvių režisieriaus Elmaro Senkovo premjera pagal vieną W. Shakespeare’o pjesių. Kiek anksčiau šiame teatre jis pastatė spektaklį „Mama Drąsa“, už kurį pelnė Auksinį scenos kryžių kaip geriausias režisierius.
„E. Senkovas – velniškai stiprus ir perspektyvus režisierius, turintis ypatingą gebėjimą itin subtiliai dirbti su aktoriais. Jis dirba tarsi žaisdamas, be jokių įtampų. Rezultatas – stebėtinai geras, ir patiems aktoriams patinka“, – sakė G. Grajauskas. Planuose – ir spektaklis patiems mažiausiems teatro žiūrovams. Anot G. Grajausko, sukurti spektaklį, kuris patiktų patiems vaikams – nelengva misija, kurią bus bandoma įgyvendinti. Vienas svarbesnių Klaipėdos dramos teatro siekių – pritraukti į Klaipėdą jaunų, perspektyvių kūrėjų. Šia proga pavasarį į teatrą atvyksta režisierius Jokūbas Brazys kartu su savo bičiuliu rašytoju, aktoriumi Mariumi Povilu Eliju Martynenko. Turėdami visišką laisvę jie surengs meno laboratoriją, kurios rezultatą galės pamatyt visi klaipėdiečiai ir miesto svečiai.

Laukiami užsienyje

Klaipėdos dramos teatro aktoriai dalį laiko praleidžia už teatro ribų – gastrolėse. Pernai trupė viešėjo Sankt Peterburge, festivalyje „Baltijskij dom“, taip pat Maskvos V. Majakovskio teatre su E. Nekrošiaus spektakliu „Kalės vaikai“. T. Juočys pasidžiaugė, kad net du kartus V.Majakovskio teatre vykęs spektaklis abu vakarus rinko pilnas sales žiūrovų. Gruodžio viduryje teatro meno vadovas, dramaturgas G.Grajauskas lankėsi Sankt Peterburge, Grigorijaus Kozlovo teatre „Masterskaja“, kur buvo rodomas spektaklio eskizas pagal jo pjesę „Pašaliniams draudžiama“ (rež. Tadas Montrimas).
Šiemečių gastrolių geografija dar platesnė. Birželį teatro aktoriai keliaus į Kijevo nacionalinį dramos teatrą (Ukraina), o rugpjūčio pradžioje – į Šanchajų (Kinija), kur Didžiajame Kinijos teatre rodys Oskaro Koršunovo režisuotą spektaklį „Mūsų klasė“. Taip pat spalio viduryje tarptautinio Vroclavo teatro festivalio „Dialog“ Lenkijoje metu klaipėdiečiai pristatys E. Nekrošiaus „Kalės vaikus“. Planuojamos ir „Kalės vaikų“ gastrolės Jungtinėse Amerikos Valstijose.